Учебное пособие для самостоятельной работы студентов 1 и 2 курсов


НазваниеУчебное пособие для самостоятельной работы студентов 1 и 2 курсов
страница1/25
Дата публикации29.11.2013
Размер0.81 Mb.
ТипУчебное пособие
vb2.userdocs.ru > Медицина > Учебное пособие
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   25


Государственное образовательное учреждение
высшего профессионального образования


«Курский государственный медицинский университет
Федерального агентства по здравоохранению
и социальному развитию»

Кафедра иностранных языков

СБОРНИК
ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ОРИЕНТИРОВАННЫХ ТЕКСТОВ
НА АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ

Учебное пособие
для самостоятельной работы студентов 1 и 2 курсов
факультетов биотехнологии, ВСО, клинической психологии,
лечебного, медико-профилактического дела, педиатрии,
социальной работы, стоматологического, фармацевтического
и факультета ЭУЗд


Курск - 2010



УДК 801.8=20(075.8)

Печатается по решению


ББК 81.2Англ.я7

редакционно-издательского

С 23

совета ГОУ ВПО КГМУ




Росздрава


Шамара И.Ф., Тюрина Л.В., Лопата К.М., Довгер О.П., Моска-
ленко Е.И., Горбачева Е.А.
Сборник профессионально-ориентированных текстов на английском языке. Учебное пособие для самостоятельной работы студентов 1 и 2 курсов факультетов биотехнологии, ВСО, клинической психологии, лечебного, медико-профилактического дела, педиатрии, социальной работы, стоматологического факультета, фармацевтического и факультета ЭУЗд. - Курск: КГМУ, 2010. – 156 с.


Пособие представляет собой сборник текстов на английском языке из аутентичных источников, из зарубежных журналов, а также размещенных в сети Интернет. Материалы пособия могут быть использованы для подготовки монологических сообщений по тематике пособия, для заданий по переводу, аннотированию, реферированию и обсуждению содержания статей.

ISBN 978-5-7487-1437-2 ББК 81.2Англ.я7


© Коллектив авторов, 2010

© ГОУ ВПО КГМУ Росздрава, 2010



^ МЕТОДИЧЕСКАЯ ЗАПИСКА
Настоящее учебное пособие предназначено для самостоятельной работы студентов 1 и 2 курсов факультетов биотехнологии, ВСО, клинической психологии, лечебного, медико-профилактического дела, педиатрии, социальной работы, стоматологического факультета, фармацевтического и факультета ЭУЗд.

Пособие представляет собой сборник текстов на английском языке из аутентичных источников, в том числе второго издания «Psychology and sociology applied to medicine» edited by Beth Alder, Mike Porter, Charles Abraham, Edwin van Teijlingen, CHURCHILL LIVINGSTONE, 2004, учебного пособия «Headway» разных лет издания, статей из газеты «Moscow News», материалов, заимствованных из зарубежных журналов, а также размещенных в сети Интернет, в частности, журнала «New Scientist» и др.

Материалы пособия могут быть использованы для подготовки монологических сообщений по тематике пособия, для заданий по переводу, аннотированию, реферированию и обсуждению содержания статей в режиме диалога или полилога. Контроль выполнения такого рода заданий может осуществляться на занятии с использованием проекции текстовых материалов пособия на общий экран в учебной аудитории.

Задание по работе с каждым текстом определяется преподавателем и может включать в себя такие формы как:

- изучающее чтение фрагмента текста,

- перевод со словарем,

- беглое чтение текста и передача его содержания на русском языке,

- написание резюме на русском или английском языке,

- составление вопросов (разных типов) по содержанию текста,

- обсуждение содержания текста в паре или микрогруппе,

- оформление сообщения или доклада на основе текста и другие – по усмотрению преподавателя и с учетом уровня владения английским языком каждого студента. Преподаватель также определяет сроки выполнения заданий каждым студентом.

Ниже приведены образцы речевых моделей, призванные помочь студентам подготовиться к выполнению заданий по краткому изложению и обсуждению содержания предложенных текстов.
^ Rendering a Scientific Paper

The article/run-over/story is headlined/called/entitled...

It is (was) published in...

The author of the article is/The article is written by...

The article describes/is devoted to/deals with/tackles the problem of...

The text is composed of /consists of several parts/sections/paragraphs.

According to the text...

The reading-matter of the publication is (that)...

The article goes on to say that...

The next paragraph /part /section is devoted to…

The author states/stresses /points out/gives the definition of /explains, gives the list of, suggests, mentions that, gives some examples of…

The main idea of the publication is (that)…

We also learn some facts about...

In conclusion / It is concluded that / The author comes to the conclusion that…/ We can draw a conclusion...

I found the article interesting (informative, dull, of no value, important, hard to understand, useful for specialists /wide range of readers etc.)

^ Discussing an Article

Starting the Сonversation

Oh, you know, I've just read an article,

How is the text called (entitled)?

The text is called (entitled)... The article is

headlined ”…”.

Yes, I know this article. The author is a very famous scientist, Dr. of

medicine /journalist.

Where did you read this information?

The article was published in the journal / newspaper "…".

Let's talk about it.

With pleasure.

Discussing the Contents

What is the text about?

What is the article devoted to?

What does the text deal with?

The article is devoted to...

The text is about...

The text deals with...

What is the main idea / problem of the text? What idea / problem is discussed in the text?

The main idea /problem is...

The idea / problem of... is discussed

Do you remember some facts? What (facts) do we learn from the text?

We lean some facts about…

We learn that...

What I remember is...

If my memory serves me right...

I'm afraid, I have forgotten...

It has slipped out of my memory.

I'm sorry, I've overlooked.

I must have missed it.

Can I remind you that?
Making things clear

I should mention.

First of all …

The next thing to know is that ...

According to the text…

In the first (second) part we learn.

In conclusion ...

The author conies to the conclusion that ...

We can draw the conclusion that ...

Am 1 right to understand that ...?

I didn't quite catch…

I don't quite get the idea, I think.

Can I explain you?

As a matter of fact

Well, It's like this. You see, the problem boils down to the following ...

I'm just coming to this point...

That would mean...

For example (for instance) …

In particular

...such as ...

...namely ...

... the following ...

I’d like to know…

What about...?

I also wonder ...

If I understand ...

It makes a lot of thing clear to me.

I see ...

I know, what you mean!

Impressions

How interesting!

I like this idea. Isn't it fantastic...?

Yes, sounds great!

То my mind...

In my opinion…

Don't you like…?

Do you find it very informative?

What do you think, is this article useful for us?

I don't agree with you (with the author).

However…

I’m not very keep on...

To be quite frank, I find the article rather (very) dull.

Oh, I'm disappointed.

I found the article informative (useful, easy / hard to understand, important, interesting).

Additional Information

Have you got any additional Information about it?

Do you know anything else?

That’s what I heard / геаd…

My information is...

Finishing the Conversation

Well, I’ve learned many interesting facts.

And what about you.?

The same about me.

It's been very nice talking to you.

The pleasure was mine.

^ БИОТЕХНОЛОГИЧЕСКИЙ И ФАРМАЦЕВТИЧЕСКИЙ
ФАКУЛЬТЕТЫ

APPLICATION OF BIOTECHNOLOGY

Biotechnology is technology based on biology, especially when used in agriculture, food science, and medicine. United Nations Convention on Biological Diversity defines biotechnology as:

Any technological application that uses biological systems, dead organisms, or derivatives thereof, to make or modify products or processes for specific use.

Biotechnology is often used to refer to genetic engineering technology of the 21st century, however the term encompasses a wider range and history of procedures for modifying biological organisms according to the needs of humanity, going back to the initial modifications of native plants into improved food crops through artificial selection and hybridization. Bioengineering is the science upon which all biotechnological applications are based. With the development of new approaches and modern techniques, traditional biotechnology industries are also acquiring new horizons enabling them to improve the quality of their products and increase the productivity of their systems.

Before 1971, the term, biotechnology, was primarily used in the agriculture and agriculture industries. Since the 1970s, it began to be used by the Western scientific establishment to refer to laboratory-based techniques being developed in biological research, such as recombinant DNA or tissue culture-based processes, or horizontal gene transfer in living plants, using vectors such as the Agrobacterium bacteria to transfer DNA into a host organism. In fact, the term should be used in a much broader sense to describe the whole range of methods, both ancient and modern, used to manipulate organic materials to reach the demands of food production. So the term could be defined as, "The application of indigenous and/or scientific knowledge to the management of (parts of) microorganisms, or of cells and tissues of higher organisms, so that these supply goods and services of use to the food industry and its consumers.

Biotechnology combines disciplines like genetics, molecular biology, biochemistry, embryology, and cell biology, which are in turn linked to practical disciplines like chemical engineering, information technology, and biorobotics. Patho-biotechnology describes the exploitation of pathogens or pathogen derived compounds for beneficial effect.
BIOINFORMATICS

Bioinformatics is an interdisciplinary field which addresses biological problems using computational techniques, and makes the rapid organization and analysis of biological data possible. The field may also be referred to as computational biology, and can be defined as, "conceptualizing biology in terms of molecules and then applying informatics techniques to understand and organize the information associated with these molecules, on a large scale". Bioinformatics plays a key role in various areas, such as functional genomics, structural genomics, and proteomics, and forms a key component in the biotechnology and pharmaceutical sector.

Blue biotechnology is a term that has been used to describe the marine and aquatic applications of biotechnology, but its use is relatively rare. Green biotechnology is biotechnology applied to agricultural processes. An example would be the selection and domestication of plants via micropropagation. Another example is the designing of transgenic plants to grow under specific environmental conditions or in the presence (or absence) of certain agricultural chemicals. One hope is that green biotechnology might produce more environmentally friendly solutions than traditional industrial agriculture. An example of this is the engineering of a plant to express a pesticide, thereby eliminating the need for external application of pesticides. An example of this would be Bt corn. Whether or not green biotechnology products such as this are ultimately more environmentally friendly is a topic of considerable debate.

Red biotechnology is applied to medical processes. Some examples are the designing of organisms to produce antibiotics, and the engineering of genetic cures through genomic manipulation. White biotechnology, also known as industrial biotechnology, is biotechnology applied to industrial processes. An example is the designing of an organism to produce a useful chemical. Another example is the using of enzymes as industrial catalysts to either produce valuable chemicals or destroy hazardous/polluting chemicals. White biotechnology tends to consume less in resources than traditional processes used to produce industrial goods.

The investments and economic output of all of these types of applied biotechnologies form what has been described as the bioeconomy.
^ BIOLOGICAL ENGINEERING

Main article: Bioengineering

Biotechnological engineering or biological engineering is a branch of engineering that focuses on biotechnologies and biological science. It includes different disciplines such as biochemical engineering, biomedical engineering, bio-process engineering, biosystem engineering and so on. Because of the novelty of the field, the definition of a bioengineer is still undefined. However, in general it is an integrated approach of fundamental biological sciences and traditional engineering principles.

Bioengineers are often employed to scale up bio processes from the laboratory scale to the manufacturing scale. Moreover, as with most engineers, they often deal with management, economic and legal issues. Since patents and regulation (e.g., U.S. Food and Drug Administration regulation in the U.S.) are very important issues for biotech enterprises, bioengineers are often required to have knowledge related to these issues.

The increasing number of biotech enterprises is likely to create a need for bioengineers in the years to come. Many universities throughout the world are now providing programs in bioengineering and biotechnology (as independent programs or specialty programs within more established engineering fields).

Bioremediation and Biodegradation

Biotechnology is being used to engineer and adapt organisms especially microorganisms in an effort to find sustainable ways to clean up contaminated environments. The elimination of a wide range of pollutants and wastes from the environment is an absolute requirement to promote a sustainable development of our society with low environmental impact. Biological processes play a major role in the removal of contaminants and biotechnology is taking advantage of the astonishing catabolic versatility of microorganisms to degrade/convert such compounds. New methodological breakthroughs in sequencing, genomics, proteomics, bioinformatics and imaging are producing vast amounts of information. In the field of Environmental Microbiology, genome-based global studies open a new era providing unprecedented in silico views of metabolic and regulatory networks, as well as clues to the evolution of degradation pathways and to the molecular adaptation strategies to changing environmental conditions. Functional genomic and metagenomic approaches are increasing our understanding of the relative importance of different pathways and regulatory networks to carbon flux in particular environments and for particular compounds and they will certainly accelerate the development of bioremediation technologies and biotransformation processes.

Marine environments are especially vulnerable since oil spills of coastal regions and the open sea are poorly containable and mitigation is difficult. In addition to pollution through human activities, millions of tons of petroleum enter the marine environment every year from natural seepages. Despite its toxicity, a considerable fraction of petroleum oil entering marine systems is eliminated by the hydrocarbon-degrading activities of microbial communities, in particular by a remarkable recently discovered group of specialists, the so-called hydrocarbonoclastic bacteria (HCCB).
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   25

Похожие:

Учебное пособие для самостоятельной работы студентов 1 и 2 курсов iconУчебное пособие для медицинских университетов издательство Курского...
Учебное пособие предназначено для подготовки лекций, семинаров и самостоятельной работы студентов. Содержит план и краткий конспект...
Учебное пособие для самостоятельной работы студентов 1 и 2 курсов iconА. Н. Рыбалка, В. А. Заболотнов, Ю. К. Памфамиров, > Ю. А. Кучеренко...
Учебное пособие предназначено для студентов 4 и 6 курсов медицинских вузов, а также может использоваться при обучении в интернатуре...
Учебное пособие для самостоятельной работы студентов 1 и 2 курсов iconУчебное пособие для лабораторно- практических занятий и самостоятельной...
Учебное пособие составлено в соответствии с государственным образовательным стандартом высшего профессионального образования и предусмотрено...
Учебное пособие для самостоятельной работы студентов 1 и 2 курсов iconРасписание самостоятельной работы студентов в аудиторной форме с...

Учебное пособие для самостоятельной работы студентов 1 и 2 курсов iconУчебное пособие для студентов, обучающихся по специальности 140448...
Учебное пособие предназначено для студентов электроэнергетических специальностей вузов, приступающих к дипломному проектированию
Учебное пособие для самостоятельной работы студентов 1 и 2 курсов iconМетодические рекомендации для студентов II-III курсов и преподавателей...
Целью такой работы является подготовка студентов к самостоятельной хормейстерской деятельности, для чего необходим навык всестороннего...
Учебное пособие для самостоятельной работы студентов 1 и 2 курсов iconУчебное пособие для студентов педагогических учебных заведений
Педагогика. Учебное пособие для студентов педаго гических вузов и педагогических колледжей / Под ред. П. И. Пидкасистого. М: Педагогическое...
Учебное пособие для самостоятельной работы студентов 1 и 2 курсов iconТ. Г. Кузьмичева Методы решения математических задач в Maple
Учебное пособие предназначено для студентов 1 и 2 курсов социально-психологического и естественно-географического факультетов университета,...
Учебное пособие для самостоятельной работы студентов 1 и 2 курсов iconМетодическое пособие для студентов 1 курса
Методическое пособие включает в себя подробную программу лекций, планы практических занятий, список научной литературы, вопросы для...
Учебное пособие для самостоятельной работы студентов 1 и 2 курсов iconМетодическое пособие для студентов 2 курса
Методическое пособие включает в себя подробную программу лекций, планы практических занятий, список научной литературы, вопросы для...
Вы можете разместить ссылку на наш сайт:
Школьные материалы


При копировании материала укажите ссылку © 2014
контакты
vb2.userdocs.ru
Главная страница